taalreizen.reismee.nl

Juul op taalreis in Madrid

Juul (23) heeft altijd grote interesse gehad in talen en buitenlandse culturen. Afgelopen jaar heeft ze bij Travel Active haar afstudeeronderzoek gedaan. Na dit succesvol te hebben afgerond heeft zij zelf mogen ervaren hoe het is om met Travel Active naar het buitenland te gaan. Ze koos voor eenTaalreis Madridom in 2 maanden tijd goed Spaans te leren spreken. Inmiddels is Juul weer terug in Nederland en vertelt graag over haar ervaringen.

Waarom ben je een taalreis gaan doen?
“Ik ben een taalreis gaan doen omdat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in talen. Ook had ik net mijn HBO afgerond en wist ik nog niet of ik wilde doorstuderen. Al wist ik wel dat ik nog niet wilde gaan werken, haha. Ik heb het leren van talen altijd leuk gevonden en in mijn opzicht is het volgens van een goede talencursus nooit weggegooid geld. Daarnaast zocht ik naar een combinatie waarbij ik tijd voor mezelf zou hebben en even kon genieten, maar waarbij ik me tegelijkertijd ook nog met iets nuttigs bezig kon houden, waar ik iets van zou kunnen leren. Een taalreis was voor mij de ultieme combinatie.”

Welke cursus heb je in Madrid gevolgd en hoe heb je die ervaren?
“Ik heb een intensieve cursus gevolgd. Ik had elke dag 1 uur cultuurles en 4 uur taalles. Echter tijdens de taallessen kwam er ook veel cultuur naar voren wat ik erg leuk vond. Het ging niet alleen maar over grammatica maar je kreeg ook echt de kans om zelf te vertellen over je leven en de verschillen met thuis. De leraren waren geïnteresseerd en vroegen bijvoorbeeld wat je later wilde worden, wat je hebt gestudeerd en wat je bijvoorbeeld de avond ervoor of in het weekend had ondernomen. Voor je het in de gaten had was je echt in het Spaans aan het communiceren in plaats van alleen maar informatie in je op te nemen. De leraren die ik had vond ik echt geweldig. Ze konden niet alleen erg goed uitleggen maar leerden ons ook 'la lengua coloquial' oftewel de informele spreektaal die je nooit in lesboeken terug zou kunnen vinden en dat in combinatie met een goede dosis humor. Zo leerden we bijvoorbeeld ook veel uitdrukkingen en scheldwoorden, die Spanjaarden nogal veel gebruiken. Ik heb tijdens mijn studie veel taallessen gehad, maar nog nooit heb ik tijdens deze lessen geleerd hoe je in de desbetreffende taal met bijvoorbeeld je beste vrienden praat. Dan zeg je bijvoorbeeld niet zo snel 'Hallo, hoe gaat het? Wanneer gaan we uit? Mooie schoenen!', maar eerder 'Hey, hoe is 't? Wanneer gaan we stappen? Vette schoenen!'”

Hoeveel geld gaf je gemiddeld per week uit?
“Per week gaf ik gemiddeld 80 tot 100 euro uit. De boodschappen waren erg goedkoop bij de welbekende 'Dia' supermercado die ook bij mij om de hoek zat. Daarnaast is het tapas eten en borrelen over het algemeen ook erg goedkoop, ligt er natuurlijk wel aan waar je heen gaat. Zo kan een biertje op een terras 1 euro kosten maar in een discotheek 7 euro, nogal een groot verschil dus.”

Wat heb je naast de taalcursus nog meer gedaan en welke activiteiten kun je echt aanraden?
“Naast de taalcursus heb ik veel buiten de deur gegeten. De Spaanse cultuur bestaat echt uit na het werk samen een biertje doen en wat tapas eten met je vrienden. Vanwege het aangename klimaat leven de Spanjaarden veel meer buiten dan wij Nederlanders bijvoorbeeld doen. Ook ik heb heel wat tapas gegeten en cervezas gedronken. Daarnaast heb ik natuurlijk de culturele bezienswaardigheden van Madrid bezocht zoals het Museo del Prado, el Palacio en het Retiro park. Ik ben vaak naar Erasmus feestjes geweest voor de leuke internationale sfeer en ik was lid van een Intercambio Facebook pagina. Via deze pagina heb ik een aantal keren met mensen afgesproken die bijvoorbeeld Spaans zijn en Engels wilden leren zodat we onze kennis aan elkaar uit konden wisselen. Een echte aanrader is om de stad te verkennen door middel van een fietstour. Luis was onze gids, een Spanjaard die zelf 10 jaar in Nederland heeft gewoond, ook Nederlands spreekt en veel van de cultuur afweet. Maar het is uiteindelijk een echte Madrileño (inwoner van Madrid) en wist dan ook erg leuk te vertellen over de cultuurverschillen, geschiedenis en tradities van Madrid.”

Heb je het Spaanse taalniveau bereikt dat je had verwacht?
“Ik heb het Spaanse taalniveau dat ik had verwacht zeker bereikt. Dan heb ik het eigenlijk vooral over het feit dat ik durf te praten in het Spaans, ook al is het natuurlijk niet perfect. Ook met mijn klasgenootjes praatte ik Spaans om het zoveel mogelijk te oefenen en omdat sommigen niet zo goed Engels konden bijvoorbeeld. Op deze manier gaat het natuurlijk nog sneller! Ik ben van plan om komend jaar een paar maanden naar Zuid-Amerika te gaan om te reizen maar ook zeker om mijn Spaans te gaan gebruiken. Ik denk dat ik met mijn niveau nu wel een aardig eindje kom.”

Zou je anderen aanraden deze taalreis met Travel Active te maken?
“Ik zou anderen zeker aanraden deze taalreis met Travel Active te maken. Het liefst zou ik het zelf nog een keer overdoen! Ik heb echt een super tijd in Madrid gehad en ik heb er ook veel van geleerd. Travel Active is een betrouwbare organisatie. Het is dat ik zelf gelukkig geen problemen heb gehad, maar ik weet zeker dat als dit wel het geval was geweest ze voor me klaar stonden. Het team van Travel Active heeft me van tevoren goed geadviseerd en ze hebben me alle informatie die ik nodig had gegeven.”

Tot slot als je terugkijkt: waar heb je het meeste van geleerd?
“Ik heb het meest geleerd van het alleen naar een 'onbekende' plek gaan, daar jezelf zien te vinden/redden en nieuwe vrienden leren maken in een andere taal en cultuur. Zonder je vertrouwde leventje, vrienden en familie om je heen word je een stuk zelfstandiger en leer je veel in korte tijd. De lessen hebben natuurlijk veel bijgedragen aan mijn Spaanse skills, maar ook het leven in Madrid zelf heeft er veel aan bijgedragen. Je leert uiteraard nergens zo snel een taal als in het land waar de taal eigen is.”

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active