taalreizen.reismee.nl

Column: Anke op Taalreis in New York (week3)

De derde week van mijn New York trip zit er alweer op en dat betekent dat ik alweer over de helft van tijd in New York ben! Je kan ook in New York echt merken dat het het einde van de zomer is. Veel Europeanen op school gaan terug naar huis, omdat in de meeste Europese landen het nieuwe schooljaar bijna begint. Maar gelukkig zijn er nog genoeg leuke Europeanen over om mee af te spreken!

Afgelopen week heb ik een aantal toeristische dingen gedaan. Zo ben ik met een jongen en meisje van school “on top of the rock” geweest. Dit is het dak van het Rockefeller center van waar je een super uitzicht hebt over Manhattan. Veel toeristen kiezen voor het Empire State Building, maar wij hadden ons laten vertellen dat het uitzicht over Central Park veel beter te zien is vanaf Rockefeller. We zijn vlak voor zonsondergang naar boven gegaan zodat we de stad in daglicht en na zonsondergang konden zien. Super mooi met al die lichtjes!

Ook ben ik samen met een andere jongen van school over de Brooklyn Bridge gelopen. De trip zelf stelde niet zo voor, maar het is toch iets wat je perse gedaan wilt hebben als je in New York bent! Het mooiste was wel toen we aan de overkant waren en vanaf Brooklyn Heights een super uitzicht hadden over Manhattan.

Samen met een aantal schoolgenootjes ben ik ook op stap geweest. Het is even zoeken naar leuke barretjes (als je niet oplet betaal je zo $15 voor een cocktail), maar als je zoekt naar de happy hours is het stappen hier helemaal niet duur! En wat voor ons erg vreemd is, maar ook weer typisch New York, is dat wanneer je na het stappen laat naar huis gaat (zeg rond half 5), het gewoon druk is in de metro! Een zitplaats is zelfs midden in de nacht niet gegarandeerd. En het zijn niet alleen jonge mensen die op stap zijn geweest, je ziet rond die tijd ook nog gewoon kinderen en ouderen in de metro.

Eten in New York blijft wel apart. Je kan hier overal eten krijgen, duur en goedkoop, mega vet of juist super ‘organic’, maar het is dus wel altijd even zoeken. Wel kan je echt overal Sushi krijgen. In tegenstelling tot in Nederland is dat hier juist helemaal niet duur en het is natuurlijk gezond en lekker! Sushi is dan ook mijn favoriete gerecht en samen met een meisje uit Zwitserland heb ik New York omgedoopt tot Sushi town.

Het blijft grappig om te zien dat ze New York regelmatig gebruiken als filmset. Je ziet het natuurlijk op tv en in films, maar als je hier door de stad loopt zie je ook regelmatig een filmset. Ze sluiten dan een klein stukje straat af maar meestal kan je vanaf een afstandje wel gewoon meekijken. En dat levert natuurlijk soms leuke foto’s op. Ik ben benieuwd of ik de momenten ook herken wanneer ik ze daadwerkelijk op tv zie!

Het weer was afgelopen week weer super. Dus in de vrije uurtjes na school heb ik lekker een aantal keer in het park gezeten. Samen met mensen van school gezellig een ‘take-away’ eten, of gewoon alleen met een boek relaxen. Het was wel even spannend of orkaan Earl New York zou raken, maar gelukkig bleef het bij een stevige wind en metershoge golven.

Dit weekend is het Labour Day. Officieel is dit alleen maandag, maar de Amerikanen vieren dit het hele weekend. Wat ze precies vieren weet ik niet, maar de meeste zien het laatste lange weekend van de zomer waarin ze bijvoorbeeld gaan barbecuen met familie. In New York blijkt Labour Day vooral een weekend waarin je kan discount shoppen! Overal worden flyers uitgedeeld waarmee je korting kan krijgen. Maandag zijn er in de grote warenhuizen of bij de grote winkelketens nog extra afprijzingen. Samen met twee meisjes van school ga ik met de bus naar een outlet center in New Jersey. Het is een outlet center in American Size, dus we hebben ons voorgenomen om van tevoren met een plattegrond een planning te maken waar we die dag allemaal heen willen. Ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn!

Tot de volgende week!

Groetjes Anke

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active