taalreizen.reismee.nl

Spaanse les op het strand

Een taalcursus Spaans in Costa Rica

Reislustig ben ik mijn hele leven al geweest en gezien mijn interesse in talen en andere culturen besloot ik een reis van ruim twee maanden te gaan maken naar een verre bestemming. Met het Language & Travel programma van Travel Active zag ik de mogelijkheid veel van een land, cultuur en taal in één reis te kunnen combineren. De keuze voor het land was voor mij relatief makkelijk. Mijn voorkeur ging gevoelsmatig uit naar Latijns Amerika en gezien ik nog nooit eerder in mijn eentje gereisd had besloot ik te kiezen voor een land dat relatief veilig is, makkelijk te bereizen is en waar je ook nog wel een klein beetje met de Engelse taal uit de voeten kunt. Dit werd Costa Rica!

Vier weken lang heb ik op een Spaanse talenschool gezeten. De hoofddependance van de school is gevestigd in Heredia, een klein stadje dichtbij San José, de hoofdstad van Costa Rica. Hier heb ik twee weken Spaanse les gehad, tijdens welke ik verbleef in een gastgezin. Toen ik arriveerde in Costa Rica sprak ik amper een woord Spaans, waardoor de communicatie met mijn gastgezin zeer moeizaam verliep. Leuk was dat ik aan het einde van deze vier weken wel met gemak een conversatie kon voeren met mijn gastgezin. Zij merkten zeker dat mijn Spaans met grote sprongen vooruit was gegaan!

Naast deze vestiging in het midden van het land heeft de school ook een dependance aan de Pacifische kust in het kleine idyllische plaatsje Samara. Ook in deze dependance besloot ik twee weken mijn lessen te volgen aan de rand van het zwembad en met de boeken op het strand.

Ook de avond van mijn ‘graduation’, waarbij ik het diploma van mijn cursus kreeg was in Samara. Het was een zwoele avond en mijn graduation vond plaats in een barretje op het strand in dit kleine dorpje aan de Stille Oceaan. De lucht rook die avond nog fris van de flinke tropische hoosbui die die middag naar beneden was komen zetten.

De bar waar we inzaten bestond uit een aantal palen waarop een dak van palmbladeren was bevestigd. Aan die palen hingen fakkels, die door de lichte bries een flakkerend rood-oranje licht door de bar wierpen. Mijn ‘klasgenootjes’ en ik zaten aan lange houten tafels te eten en op de achtergrond klonken de relaxte klanken van de raggaemuziek van UB40 en Bob Marley uit de speakers. Na het eten werden de diploma’s uitgereikt en na deze uitreiking bleven we met z’n allen nog even hangen in de bar om wat te drinken. Achter de bar begon een dichte begroeiing van palmbomen en andere tropische flora. Voor de bar strekte zich eerst het prachtige witte strand uit waarop ’s avonds honderden kreeftjes, krabjes en andere schepdiertjes op zoek waren naar eten en bezig met het graven van holletjes (loop hier ’s avonds niet op je blote voeten!). Daarachter strekte zich de oceaan uit. De witte schuimkoppen werden verlicht door de bijna-volle maan onder een heldere sterrenhemel. Het geluid van de brekende golven in de branding was duidelijk te horen ondanks de muziek die haar tonen in de bar verspreidde.

Door diezelfde branding liep er een kleine groep wilde paarden langs, die zich niets aantrokken van het geluid of het licht dat uit de bar kwam, maar wat wel prachtig was om te zien! Op een ruwe houten krukje zat ik daar met een koel biertje in mijn hand gezellig te kletsen en genoot ik van een wonderbaarlijke avond die in nooit vergeten zal! Zelfs een flinke krab van zo’n 15 cm die mijn voet als wandelpaadje zag kon deze avond niet bederven…

Mijn ervaring in Costa Rica was me zo goed bevallen dat ik na een half jaar nogmaals terug ben geweest naar dit land. Ditmaal voor twee weekjes en puur voor vakantie. Beide keren dat ik in Costa Rica ben geweest waren fantastisch. Het land is waanzinnig mooi en verschillende keren heb ik bijna ademloos gekeken naar de schitterende uitzichten, naar de vele dieren die je in het wild tegenkomt en de spierwitte stranden omzoomd door palmbomen en een kraakheldere zee! Aan mijn reizen heb ik ook veel bekenden en zelfs enkele goede vrienden van over de hele wereld overgehouden. Met mijn gastgezin in Heredia heb ik geen contact meer, hier heb ik tijdens mijn reis een te geringe band mee opgebouwd om dit vast te houden. Ondanks dat heb ik zeker nog wel enkele contacten overgehouden in Costa Rica waardoor ik misschien nog wel een keer terug zal keren naar deze droombestemming…

Pura Vida!

Magda van der Heijden

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active