taalreizen.reismee.nl

Manon tussen de bergen in Antigua

Manon tussen de bergen in Antigua

Het heeft me altijd al leuk geleken om Spaans te gaan leren in het buitenland. Een goed moment deed zich voor, dus dan is de keuze snel gemaakt. Na enig speuren op internet viel de keuze op Antigua in Guatemala. Al wel enige reiservaring, maar nu ga ik voor het eerst alleen een verre reis maken. Erg spannend, maar via Travel Active wordt alles prima geregeld. Met een gerust gevoel stap ik in het vliegtuig.

Na een lange reis word ik opgehaald op het vliegveld in Guatemala-City en naar mijn gastgezin in Antigua gebracht. Erg aardige mensen, een prima kamer, vermoeid val ik in slaap. De volgende morgen stap ik nieuwsgierig de straten van Antigua op. Niks teveel heb ik gehoord en gelezen. Antigua is een erg mooie stad met al haar vrolijk gekleurde huisjes en gebouwen, gezellige binnenplaatsjes en straatjes met kasseien. Vele verkopers in traditionele kleding lopen op en rond het Parque Central, het centrale plein in de stad. Op mijn gemak verken ik de stad. Door de rechte straten duurt het even voor je de weg kent, maar na korte tijd voel ik me helemaal thuis.

De eerste dag op school krijgen alle nieuwe studenten een soort examen en wordt je in een klas ingedeeld. De lessen kunnen beginnen. Dagelijks loop ik na het ontbijt naar school met elke morgen weer een ander prachtig uitzicht op de vulkaan Agua. Hoewel, helaas zijn er ook wel eens alleen wolken, ongelooflijk hoe snel hier de lucht veranderd. Het ene moment een strakblauwe lucht en dan weer wolken.

De school is erg gezellig met leuke leraren en veel medestudenten. Ik heb alleen ’s morgens les, maar ook ’s middags hoef je je niet te vervelen hier. Elke middag wordt er een activiteit georganiseerd, de ene keer cultureel, dan weer sportief of anders. De eerste week staat een salsales op het programma. In het begin is iedereen wat aarzelend, maar de muziek is erg aanstekelijk. Al gauw staat iedereen om de beurt met een andere danspartner te swingen. De leraar is erg enthousiast. Wie wil kan de komende tijd salsalessen nemen of oefenen in een van de discotheken.

Een andere dag hebben we een rondrit door Antigua gemaakt met de mountainbike. In het eerste dorpje waar we stoppen, is een grote wasplaats op het dorpsplein. Vele vrouwen doen de was, onderwijl gezellig kletsend. De dorpjes zien er heel anders uit dan Antigua, hier maak je meer kennis met het ‘echte’ leven in Guatemala. Antigua zelf is toch vooral op toeristen gericht. In een volgend dorpje loop ik naar de fontein op het plein. Een aantal jongetjes begroeten ons in het Engels en ik antwoord in het Spaans. Zij lachen natuurlijk. Dit is een goede kans om ons Spaans te testen. Ze vragen hoe ze heten en of ze hier wonen. Ze vinden het allemaal erg grappig. Dan herinner ik me dat ik nog dropjes in mijn tas heb. Ik vraag of ze snoep uit Holland lusten. Ja natuurlijk! Maar als ze de vreemde zwarte snoepjes zien, vinden ze het maar raar.

Ze gaan er stiekem aan likken of doen net alsof ze aan het kauwen zijn. Wij liggen in een deuk. Als we vragen of ze het lekker vinden roepen ze allemaal: JA. Uiteindelijk gaan we met zijn allen op de foto, wat een lol. Erg leuk om op deze manier met de Guatemalteken in contact te komen. En we zijn best tevreden over ons Spaans.

Ook een belevenis is het bezoek aan de voetbalwedstrijd tussen Antigua en Aurora van de landelijke competitie. Voetbal is overal ter wereld hetzelfde. Alleen heb ik nog nooit in een stadion gezeten met erom heen allemaal bergen en een prachtige vulkaan. Iedereen is erg fanatiek en er wordt volop vuurwerk afgestoken. Buiten het stadion zitten de mensen die geen kaartje kunnen betalen in bomen en genieten zo van de wedstrijd. De politie staat er rustig naast. Antigua wint met 2-0. Het is feest!

Kortom, ik heb geen tijd gehad om me te vervelen in Antigua, eigenlijk kom je tijd tekort. Na de talencursus heb ik nog drie weken door Guatemala en Mexico gereisd samen met mijn inmiddels gearriveerde vriend. De Spaanse lessen maken het reizen en het contact met de mensen hier een stuk eenvoudiger en leuker. We genieten van een prachtige reis. Al met al is mijn avontuur in Guatemala een ervaring om nooit meer te vergeten.


Manon Ekkelenkamp

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active