taalreizen.reismee.nl

Mayken leerde Spaans in Barcelona en ontmoette veel leuke mensen!

Mayken deedde Taalcursus Spaansvan TravelActive in Barcelona.
Lees hier haar geweldige ervaring:

Mayken leerde Spaans op de talenschool en ontmoette veel leuke mensen

Voor de zoveelste keer haal ik de brochure van Travel Active - Language and Travel tevoorschijn. Ik bekijk opnieuw de foto's, lees opnieuw de informatie en ik check voor de zesde keer de vliegtarieven naar Barcelona. Ik twijfel: een avontuur voor twee maanden ligt voor het oprapen, maar ik twijfel. Nieuwe mensen, nieuwe stad, nieuwe taal.. Kortom: nieuwe ervaringen! Gevoelens van spanning, maar ook van nieuwsgierigheid spelen nu een rol en ik besef dat hoe langer ik erover blijf nadenken, de twijfel alleen maar groter wordt. Tijd dus om knopen door te hakken!

Niet veel later is mijn ticket geboekt, zijn mijn koffers gepakt en is alles geregeld. De reis naar Barcelona kan beginnen! Laat het onzekere, spannende en nieuwe maar komen. Zo snel als ik de beslissing heb gemaakt, zo snel sta ik ook in de bruisende, levendige en op dit moment ook warme havenstad van Spanje: Barcelona.

De eerste dag zal vooral in het teken staan van gewenning: aan de taal, de mensen, de cultuur én mijn kamer met nieuwe huisgenoten voor de komende twee maanden. Wanneer de taxi Carrer de Rocafort inslaat, ben ik aangenaam verrast. Het appartement ziet er goed en groot uit. Twee van mijn huisgenoten zijn ook vandaag aangekomen en niet veel later ontmoet ik de overige. Het zijn allemaal gezellige en aardige mensen, afkomstig uit Amerika, Zweden, Brazilië en Japan. Een leuk gezelschap dus!

De volgende ochtend waait er een koele wind door Barcelona wanneer ik de deur achter me dicht trek. Het is redelijk frisjes, maar ik kan de zon al zien tussen de huizen door. Het is druk op straat: mensen haasten zich naar hun werk, brengen de kinderen naar school of laten snel de hond nog even uit. De winkels trekken hun rolluiken op voor een nieuwe dag. De geur van verse koffie en brood komt uit de verschillende bakkers en cafés en op de terrassen buiten beginnen de Spanjaarden hun dag met een koffie. Barcelona wordt wakker en het is vanwege mijn ochtendlessen dat ik samen met de stad de dag vroeg begin.

De school is een mooi, modern en licht gebouw. De leraren en leraressen zijn ontzettend aardig en er wordt op een leuke en vooral creatieve manier les gegeven. Met vier uur per dag Spaanse les, vijf dagen in de week en dit voor twee maanden lang. verwacht ik dat mijn Spaans zich flink zal verbeteren! Ik heb inmiddels veel mensen leren kennen uit allerlei verschillende landen. De mogelijkheden om nieuwe contacten op te doen zijn hier maar genoeg: je huisgenoten, je klasgenoten en in de pauzes op school kom je vaak in gesprek met iemand. Kortom, als snel is er een grote groep ontstaan waar we vaak dingen mee ondernemen!

De weken hier in Barcelona staan in het teken van school, cultuur en uitgaan! Wat betreft cultuur is Barcelona ontzettend rijk. Een van mijn favorieten is Parc Montjuïc, waarvan je een prachtig uitzicht hebt op de stad Barcelona. Het is er rustig, in tegenstelling tot waar je op uitkijkt. Het is er een oase van rust en overal om je heen is er natuur. Een ander prachtig stukje cultuur is La fuenta Magia (de magische fontein): ik zou er elke avond kunnen zijn, want keer op keer is het een prachtig zicht. De muziek, de lichtjes, de kleuren en dat tegen een achtergrond van een stuk Barcelona dat ik het mooiste vind tot nu toe. Het hele plaatje maakt je even stil en doet je beseffen dat je van alles moet genieten wat je hier ziet en meemaakt.

Ik heb nog van veel meer dingen genoten hier in Barcelona, maar als ik dat op zou moeten noemen zou ik niet genoeg hebben aan een bladzijde. Je moet het gewoon zien en meemaken! Dat laatste heb ik ook gedaan, want samen met mijn huisgenootje ben ik op Flamencodansen gegaan: een typisch Spaanse dans. Het is erg leuk en op de momenten dat we dansen voelen we ons even echte Spaanse se?oritas!

In Barcelona moet je natuurlijk cultuur blijven proeven en het nachtleven is daar de ideale gelegenheid voor. Je hoeft je ‘s avonds nooit te vervelen, want Barcelona slaapt echt nooit! Je kan elke avond stappen en dat heb ik vooral de eerste maand ook gedaan. Al snel hebben we dan ook onze stamkroeg gevonden: 'El gato negro' (de zwarte kat). Het is een wat kleiner café en echt super leuk. Het is een bar die gespecialiseerd is in shotjes (ongeveer 60 verschillende soorten). Je drinkt echt van alles door elkaar en dat merk je wanneer je 's avonds in je bed ligt: denken dat je droomt dat de muren van je kamer bewegen en erachter komen dat het geen droom is, maar je gewoon klaarwakker bent. Naast deze leuke plaatselijke, Spaanse kroegjes, is Barcelona ook goed voorzien van de meest hippe en trendy discotheken. Met de groep hebben we geprobeerd om al deze verschillende discotheken te bezoeken en letterlijk de Spaanse cultuur te proeven. Dat Barcelona leeft is goed te merken, zowel overdag als 's nachts!

Op de dag van vertrek laat ik Barcelona achter na er 2 maanden gewoond te hebben. Na het afscheid van mijn huisgenoten trek ik de deur achter me dicht en laat een huis vol met leuke, mooie en vooral gezellige herinneringen achter. De laatste minuten in Barcelona (op het vliegveld) tikken langzaam weg en op zulke momenten besef je even goed hoe de tijd hier is geweest. Eigenlijk is er maar 1 woord voor: geweldig!

De 2 maanden in Barcelona zijn voorbij gevlogen en dat is een goed teken. Geen moment heb ik bij mezelf gedacht: waar ben ik aan begonnen? Geen moment is er bij me opgekomen dat ik terug naar huis wilde. Ik heb alleen maar genoten van alles wat Barcelona te bieden heeft gehad en dat was behoorlijk veel. Niet alleen heb ik Barcelona leren kennen (en er verliefd op geworden), ik heb er ook nieuwe lieve mensen leren kennen en dat geeft een goed en fijn gevoel. Ik kan een dergelijk avontuur alleen maar aanraden en twijfel is absoluut niet nodig. Als je ervan kan dromen, kan je het ook doen! Het is een (leerzame) ervaring die je altijd bij zal blijven.

¡Barcelona, estoy enamorado de tú! - Ik kom je zeker nog eens opzoeken.

Groetjes,

Mayken