taalreizen.reismee.nl

Een exotische Taalcursus op Costa Rica

Een exotische taalcursus

Ik zat in mijn eindexamenjaar en in plaats van een luie vakantie aan de kust van de Griekse eilanden, wilde ik iets anders. Ik wilde iets van de wereld zien en eigenlijk wilde ik ook wel alleen weg, omdat je dan je eigen plan kunt trekken. Ik kwam per ongeluk op de site van Travel Active, en zag dat je naar een verre bestemming kon én nog eens Spaans kon leren ook. Spanje viel voor mij af, omdat ik daar een paar keer geweest ben en omdat ik dus iets verder wilde. Ik wilde heel graag naar Latijns-Amerika, en uiteindelijk heb ik dus Costa Rica gekozen. Waarom? Costa Rica is één van de veiligste landen van Latijns-Amerika, dat speelde een belangrijke rol omdat dit mijn eerst reis alleen was. Zo heeft het land geen eigen leger. Ook dacht ik in dit land niet zoveel Nederlanders tegen te komen, en kun je er redelijk met Engels uit de voeten.

Taalcursus in Heredia, Costa Rica
Ik heb uiteindelijk 7 weken op de talenschool gezeten. Eerst 3 weken in Heredia, daarna 2 weken in Sámara en de laatste 2 weken weer in Heredia. Heredia is een kleine stad, vlakbij de hoofdstad San José, waarbij beiden in een groot vallei liggen. Ik was hier tijdens het regenseizoen (dus in de zomer in Nederland), waardoor je in de (na)middag altijd wel regen kunt verwachten. Maar het regent dan hard, waardoor het ook weer relatief snel opgeklaard is. De straten in Heredia zijn onder te verdelen naar de Amerikaanse ‘blokken’, om de 100 meter ben je weer op een ander kruispunt. De mensen rijden daar als gekken, als je bijvoorbeeld in de taxi zit, toetert de chauffeur bij elk kruispunt om maar niet te hoeven afremmen.

Afwisseling op de talenschool in Sámara
Als je eenmaal in de talenschool in Heredia zit, kun je aangegeven of je tijdens je verblijf ook naar Sámara wil. Je wordt dan overgeplaatst naar een andere gastfamilie tijdens deze periode. Sámara is een klein dorpje aan de Pacifische kust. Het plaatsje bestaat feitelijk uit 3 straten. Het is hier ook warmer dan in Heredia, al is het maar 4 uur rijden. De talenschool hier bevindt zich aan het strand; dus je kunt je voorstellen dat dit niet echt bevorderlijk is voor je Spaans. Eigenlijk kun je dit een vakantie tijdens je talencursus noemen. In Sámara is niet echt veel te doen; er zijn 2 bars en 1 discotheek, en ’s middags kun je lekker op het strand liggen of surflessen nemen (Sámara is prima voor beginners naar eigen zeggen).

Het gastgezin
Tijdens je verblijf in Costa Rica verblijf je in een gastgezin. Mijn familie in Heredia bestond uit een moeder en haar dochter van 22. Dit is echter niet gebruikelijk, vaak zijn de gezinnen groter. De mensen zijn heel hartelijk en behulpzaam. Ze houden rekening met wat je niet lust en zijn heel geïnteresseerd naar je leven in Nederland. Mijn ‘tica’zus nam me ook mee naar verschillende dingen, zo ben ik met haar naar de krater Poás geweest, naar haar universiteit en zijn we samen naar de kapper gegaan. De gastgezinnen in Sámara zijn over het algemeen iets afstandelijker; mijn familie runde een soort hotelletje en ze beschouwden mij meer als één van de gasten. Hier was ook nog een andere studente.

Costa Rica
Toen ik naar Costa Rica ging, sprak ik helemaal geen Spaans. Je hebt 4 uur Spaans per dag in kleine groepjes en in de lessen leer je Spaans op een speelse manier. Je speelt bijvoorbeeld toneelstukjes en in je oor fluisteren om het Spaans te leren. Op vrijdagochtend heb je een toets van wat je die week geleerd heeft en daarna trekt iedereen erop uit, bijvoorbeeld naar het Jamaicaanse kustplaatsjePuerto Viejo, het regenwoud van Monteverde en daarbij de horen (werkende) vulkaan Arenal en naar Manuel Antonio.

Als je er de reisgidsen op na slaat, lees je dat Costa Rica één van de rijkste landen in Midden-Amerika is. Dit wil echter niet zeggen dat de mensen het zo rijk hebben als in Nederland. Toen ik tijdens de les eens mijn iPod wilde opladen, keek mijn leraar vol bewondering naar het ding, en vroeg zelfs of hij er even goed naar mocht kijken. Ik antwoordde hem dat hij ook wel mocht kijken wat er allemaal instond, en de man was zielsgelukkig. Ook staan bij elke bank politieagenten met geweren die daar de hele dag blijven staan.

Weer thuis in Nederland
Na mijn reis had ik het reisvirus behoorlijk te pakken. Helaas voor mij had ik me al ingeschreven op de universiteit, dus ik ben gewoon gaan studeren. Door de reis ben ik mijzelf, heel cliché, beter leren kennen. Zo bleek ik heel avontuurlijk en impulsief te zijn. Doordat je in Costa Rica elke dag naar school gaat, verbetert je Spaans aanmerkelijk. Je hebt het zelf helemaal niet in de gaten, maar als ik hier in Nederland naar een Spaans programma kijk, kan ik bijna alles verstaan. Ik heb tijdens mijn reis ook vele vrienden gemaakt, uit Nederland, maar ook uit Engeland, Amerika en Oostenrijk. Ik zou zeker terugwillen naar Costa Rica, het heeft een ongelooflijk mooie natuur, en ik zou mijn gastgezin in Heredia bezoeken; met wie ik dan ook nog contact heb.

Groetjes,


Amy Duyker

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active