taalreizen.reismee.nl

Frans leren voor mijn opleiding

Een paar maanden geleden kwam mijn moeder met het idee een talencursus Frans te gaan volgen. Ik zou dan een goede bodem Frans hebben, voordat ik aan mijn toeristische opleiding begin. Ik heb mij laten informeren door de organisatie Travel Active. Een talencursus Frans lijkt mij heel leuk, spannend en leerzaam! Ik vind het ook een vakantie. Franse woordjes leren onder een palmboom!

Vandaag, 4 juli, is het zover! Mijn avontuur gaat beginnen!

Om 18:20 vlieg ik naar Nice! We, mijn ouders en ik, vertrekken naar Niederrhein in Duitsland. Vanuit Niederrhein vlieg ik naar Nice. Ik ga voor het eerst in mijn eentje op 'vakantie', zonder familie of vrienden. Het is de tweede keer dat ik ga vliegen. Ik vind het allemaal heel erg spannend. Ik kom aan bij mijn gastgezin. Een vrouw doet open, zij is mijn gastmoeder. Ze heet Nathalie en is 33 jaar. Ze woont in een flat op de vierde verdieping. Ze laat haar appartement zien, ik heb een ruime kamer met zelfs een eigen cd-speler! We eten, drinken en kletsen wat.

Het is vrijdag 9 juli.
Om kwart voor negen heb ik les. We hebben eerst grammaticales en dan communicatieles. Ik heb weer iets nieuws geleerd bij grammaticales. Ik heb een aardige lerares. Voor communicatieles heb ik een hele grappige, aardige leraar! Hij is ook mijn kookleraar. Ik leer bij hem in de les en ik lach bij hem in de les.

De les is voorbij. Ik pak mijn spullen en ga naar huis.
Ik loop mijn straat waar ik woon uit. Het is een smal straatje met geel en oranje gekleurde huizen en allemaal balkonnetjes. Ik steek een andere straat in en opeens ligt de haven van Nice voor mijn neus. Het is een vrij grote haven met boten in allerlei soorten en maten. Ik kijk mijn ogen uit. Ik zou ook wel zo’n grote boot willen hebben!

Ik loop langs de boten en het strand komt in zicht. Ik blijf eerst kijken bij een uitzichtpunt. Vanaf hier zie je de hele kust van Nice. Er is een grote bank en blijf er even zitten. Je kan heel ver voor je uit kijken. Het is helder weer en de zon schijnt, heerlijk! Ik loop over de boulevard, er staan palmbomen langs de weg en allemaal witte bankjes. Misschien ga ik op één van die bankjes wel mijn woordjes voor Frans leren. Ik steek de boulevard over en loop het centrum van Nice in. Er zijn een aantal grote en een heleboel kleine winkelstraten. De kleine winkelstraatjes vind je het meest in Vieux Nice, het oude gedeelte van Nice. Ik vind de kleine winkelstraten er gezellig uitzien. Het zijn kleine winkeltjes met verschillende assortimenten. Ik koop een ijsje bij de vele ijszaken die er zijn en ga naar huis.

Nathalie is thuis. Ik vertel haar wat ik heb gedaan. Ze zegt: bien! Bien betekent goed in het Nederlands. Ze vindt dat ik een leuke dag heb gehad. ‘Bien’ is mijn stopwoordje geworden! Ik dek de tafel en zij gaat koken. We eten voor de televisie en daarna kletsen we nog even. Ik kan het goed met Nathalie vinden. We gaan nog een keer naar een jazzfestival in een ander plaatsje.

Zaterdag 17 juli
Vanavond ga ik met Nathalie, haar vriend en nog een paar vrienden naar een jazzfestival. Het heet: ‘Festival Nuits du Sud’. Het festival is in een ander plaatsje. We gaan er met de auto naar toe. Het festival is op een groot plein met daarom heen huizen, restaurants, cafés en winkels. Het plein staat vol met terrasjes. We gaan op een terras zitten, drinken een glaasje wijn en luisteren naar de muziek. Ik heb wel zin om te dansen. We verlaten het terras en gaan dichter bij het podium staan. Ik vind het wel mooie muziek. Het wordt al aardig donker, de muziek is afgelopen en we gaan naar huis. Onderweg zegt Nathalie: j’ai faim, j’ai faim, je veux une steak! Dat betekent in het Nederlands: ik heb trek, ik heb trek, ik wil een steak! Ze wil graag ergens gaan eten. Het is half twee in de nacht en Nathalie wil ergens gaan eten! Ik kom niet meer bij van het lachen! We stoppen bij een Italiaans restaurant. Ze zijn nog open en we gaan buiten aan een tafel zitten. Een pasta en een glaasje wijn. We hebben veel gelachen. Het was een leuke avond!

Donderdag 29 juli
Vandaag ga ik iets doen wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik ga duiken! De school organiseert een dagje duiken. Na school treffen wij elkaar bij het station. We gaan met de trein naar Ville Fransche. Dat is een dorpje dat naast Nice ligt. Daar gaan we duiken. Céline gaat met ons mee. Zij is de gids van alle bezoekjes en activiteiten die er worden georganiseerd door de school.

Er gaan een instructeur en een instructrice mee. Ik krijg een duikerspak en flippers, ik voel mij nu net een pinguïn. Dan gaan we op de boot en varen we de haven uit. Nu volgen de instructies. Ik en nog een jongen willen wel als eerst gaan. Ik heb een bril gevonden die mij goed past. Dan moet je er in spugen en hem één keer door het water halen, zodat hij niet beslaat. Daar ga ik dan, ik laat mij langzaam in het water zakken. Dan krijg ik de zuurstoffles aangereikt. Ik moet eerst laten zien dat ik goed kan ademen met een zuurstoffles. Dat gaat goed. Nu ga ik echt onder water! Ik zit aan de instructrice vast. We gaan via een touw naar beneden. Ik maak een gebaar dat het niet zo goed gaat met mijn oren. We gaan even naar boven en proberen het dan nog een keer. Nu gaat het wel goed. Ik voel mij als een vis in het water. Er is geen koraal te zien met allemaal verschillende kleuren en felgekleurde vissen, zoals je op Hawaï misschien wel tegen zou komen. De belevenis op zich al, vind ik heel gaaf! Na vijftien minuten kom ik weer boven. Het lijkt net of ik maar vijf minuten onder water ben geweest.

Nu zijn de anderen aan de beurt. Ik zou wel langer willen duiken. Ik zie een snorkel liggen en denk, dat lijkt mij ook leuk om te doen!! Ik vraag of ik mag snorkelen en dat mag. Dan kan ik nog kijken of ik ergens een verdwaalde tropische vis tegen kom! Ik krijg een certificaat voor het duiken en bedank de instructeurs. Het was een hele leuke, nieuwe ervaring!

Na mijn vakantie in Nice ga ik naar mijn ouders die op een camping dichtbij Lyon aan het kamperen zijn. Wanneer we daar vertrekken, wordt mij een baantje aangeboden. De campingeigenaar vraagt of ik tolk wil worden. Ik sta perplex, want ik spreek nog niet vloeiend Frans. Ik mag ook voor animatie zorgen op de camping. Hij zegt dat we nog wel contact houden. Wie weet heb ik volgend jaar in de zomervakantie een baantje op die camping.

Wat een talencursus Frans kan opleveren!
Tijdens de eerste les Frans op school in Nederland begon de leraar Frans te praten. Ik kon hem heel goed verstaan, terwijl andere dachten: wat zegt hij? Niet iedereen kon het verstaan. Ik heb veel aan mijn talencursus gehad! Ik kijk terug op een hele leuke en leerzame tijd in Nice!


Carlijn Rietveld

Reacties

Reacties

Annemarie

Ik lees helemaal niks over andere mensen die je hebt ontmoet. Ging dat lastig of heb je dat er gewoon uit gelaten?

Groetjes, bedankt voor dit verhaal!

Carlijn

Hoi Annemarie,

Contact maken met andere ging heel makkelijk. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje, de meeste komen daar alleen en dat maakt het makkelijk om vrienden te maken. Ik ging er veel alleen op uit, dus daarom lees je daar niet over. Het is maar net wat je zelf wil, als je contact met anderen wil, nodig ze bijvoorbeeld een keer uit om te eten of een drankje in de stad drinken bijvoorbeeld. Ik ben net terug van 3 maanden Lyon (daar heb ik gewerkt bij de ANWB Alarmcentrale) en kwam daar ook alleen. Heb nu allemaal leuke mensen ontmoet.

Ik hoop dat je een leuke reis tegemoet gaat of inmiddels hebt gehad!

Groetjes, Carlijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active